Coach vagyok, szeretek kérdezni.
Most épp azon tűnődöm, vajon mit is gondolsz te praxisépítőként az ügyfeledről. Ismerd őt vajon? Tudod, hogy kicsoda ő pontosan? Hogy miért szeretsz vele dolgozni? Mitől jó ügyfél ő számodra? Mit jelent egyáltalán az, hogy jó ügyfél valaki?
KI A JÓ ÜGYFÉL?
És nem, nem a klasszikus marketinges megközelítésű Buyer Persona a mai poszt központi figurája. Nem egy elképzelt alak, akit te ruházol fel tetszőleges tulajdonságokkal és helyezed el egy kitalált képben, rendszerben.
Talán egy picit eltolódik a hangsúly a demográfiai-szociográfiai jellemzőkre egy átlagos avatar-kutatásnál.
Hány éves, milyen a családi állapota, hol él, mit dolgozik, mi érdekli, mit olvas, kiket követ stb.
Gondolj most inkább egy hús-vér emberre! Nézzünk rá a pszichogáfiai jellemzőkre is!
Ha hiszel abban, hogy segítőként a bizalomépítéshez nélkülözhetetlen az a bizonyos kémia, akkor hamar rájössz, hogy nem véletlenül találnak rád bizonyos emberek (típusok), nem véletlenül választ pont téged valaki a segítőjének.
- Ki is ő?
- Milyen valójában?
- Miért pont benned hisz?
- Mit tudsz adni neki, ami miatt pont most, pont a te irodádban/monitoroddal szemben ül?
A válaszok segíthetnek abban, hogy beazonosítsd, mit is keresnek nálad pontosan az emberek, akik hozzád fordulnak.
Hogy lásd, miért pont te vagy hiteles a számukra. És ez sok egyéb válaszhoz is elvezet, amire vonakozóan talán nem is gondoltad, hogy egyáltalán kérdést kell feltenned. Pedig kell!
HOGYAN HATÁROZD MEG, KI A JÓ ÜGYFÉL SZÁMODRA?
Ha már vannak ügyfeleid, gondold azt végig, milyenek ők valójában és hogy miért tudtok jól együtt dolgozni.
Nézd végig az ügyfeleid listáját. Mivel emberből vagy, neked is vannak érzéseid, benyomásaid, amikor valaki ott ül veled szemben.
Gondolj arra, hogyan érezted magad konzultáció közben? Vártad a következő alkalmat mindegyikükkel? Vagy érezted, hogy valamely ponton, valamelyikükkel nincs meg az összhang? Hogy a téma nem érdekelt, amit hozott?
Mit üzen ez neked vajon?
Az ember nem érdekelt? Vagy a téma?
Hányszor fordult elő például az, hogy vártad, hogy véget érjen egy konzultáció/tanácsadás? Hogy nem szeretted volna, hogy legyen folytatás. Légy őszinte magaddal, előfordult ilyen?
Nos, mindez bizony jelent valamit.
Lehet, hogy az ügyfél jó, de hogy nem neked jó, hanem valaki másnak, az is megeshet. Bűn ez vajon? Mindenkit el kell vállalni szerinted, aki hozzád fordul? Ez is jó kérdés, igaz?
Szerintem akkor működik jól az ügyfél és a segítő közötti kapcsolat, akkor tudsz valóban segíteni a hozzád forduló embereknek , ha megvan ez a fajta kapocs is közöttetek.
Feltételezem, ha kicsit elgondolkozol rajta, te is egészen konkrétan meg tudod határozni, milyen típusú emberekkel szeretsz igazán dolgozni.
És az az igazi cél az ügyfélszerzésnél, hogy az ilyen típusú emberekből találjon rád még több!
GONDOLKOZZ HOSSZÚTÁVON!
Azt gondolom, ha ebből a szemszögből vizsgálod meg a kérdést, egy kicsit más képet kapsz, mintha csak gyártasz egy képzeletbeli kétgyerekes Emesét vagy egy cégvezető Sándort ideális ügyfélnek , azaz Buyer Personának.
Megértem, ha most azt mondod, hogy ez a történet nem rólad, hanem az ügyfélről szól és neked szakemberként meg kell találnod bárkivel a hangot, aki hozzád fordul. Talán azt hiszed, hogy nem válogathatsz. De hadd kérdezzek vissza! Ha hosszútávon gondolkozunk, te szeretnél olyan ügyfelekkel dolgozni, akikkel tényleg élmény számodra is a közös munka vagy neked mindegy, hogy ki esik be az ajtón?
Ha szeretnéd kézbe venni az irányítást és a te szemszögedből is ideális ügyfelet megtalálni, gondolkozz kicsit másképp arról, ki a jó ügyfél neked valójában!
További hasznos tartalmakkal, élő bejelentkezésekkel várlak szeretettel a Praxisépítők zárt csoportjában is a Facebookon ITT.